Ekström Invest och Partnerinvest investerar i The Craaft Legacy

Ekström Invest och Partnerinvest Övre Norrland går tillsammans in som större ägare i Umeåbaserade THE CRAAFT LEGACY AB, (tidigare Merskal of Sweden AB). Investerarna ser internationell potential i bolagets produkter och möjligheter till att bli en betydande leverantör av mobilskal och andra accessoarer de närmaste åren. Ekström Invest och Partnerinvest har för avsikt att i steg investera i bolaget. Tillsammans med övriga ägare finns en långsiktig plan att utveckla bolagets produkter och varumärke. Ekström Invest och Partnerinvest har tidigare med lyckat resultat investerat i gemensamma tillväxtbolag med bas i Umeå.
Det som började som en idé blev ett etablerat företag. Året var 2008 och Jean Paul Ibarra hade fyllt sitt vardagsrum med mobilskal. Han hade slagits av en tanke; en smartphone är en digital förpackning av våra liv och är därför också något av det mest personliga vi äger. Ändå fanns det ingenting att skydda den med. Svaret var mobilskal, men det var inte där det genialiska låg, utan i insikten att mobilskal inte bara har en funktion, de visar vem vi är. Den insikten blev grunden för bolaget Merskal of Sweden AB, sedermera namnändrat till THE CRAAFT LEGACY AB. Bolaget startade för åtta år sedan och växlar nu upp med två nya varumärken, produkter och säljkanaler inom mobila accessoarer genom webb, nationella och internationella distributörer.

”Vi är ett team som strävar efter att ligga i framkant vilket speglas i vår produktportfölj, vi vill sätta trender och utmana branschen. Vår satsning möter en marknad som efterfrågar våra produkter med det innovativa tänket som skiljer sig från våra konkurrenter. Att få in Ekström Invest och Partnerinvest i den tillväxtfas vi befinner oss i är både rätt i tiden och att de har visat sig vara duktiga och aktiva delägare i tillväxtbolag. Personkemin var också en stor bidragande faktor.” – Jean Paul Ibarra, grundare och VD

Det här är ett företag där man månar om hantverket – varje produkt är unik och gjord för att hålla högsta kvalitet. Man har satsat på att skapa variation och i MARVÊLLE som varumärke har man lyckats med konsten att vara en need-to-have-produkt både för prylnörden och för den moderiktige. En given techcessory.
Under THE CRAAFT LEGACY AB finns tillverkning och skapandet av de egna varumärken MARVÊLLE och Noble & Creed. Förutom detta använder man sin spetskompetens med flera produkter inom området mobilaccessoarer.

”Produkterna som THE CRAAFT LEGACY erbjuder i sitt magnetkoncept under varumärket MARVÊLLE kännetecknas av hög kvalité och innovation. Att de tilltalar flera olika målgrupper är ett stort plus och gör att slutkonsumenten kan välja och vraka bland en mängd alternativ och således få så unik produkt som möjligt” – Jesper Höglund Sr Product Manager Accessories på Ingram Micro.

”THE CRAAFT LEGACY är ett otroligt innovativt företag inom mobilaccessoarer som verkligen kan fashion-design och via sin tydliga affärsidé sålt in ett koncept som förenklar, och därigenom förbättrar, vardagen för den moderna människan. Vi kan med stolthet distribuera varumärket MARVÊLLE och idag finns de bl.a. att handla hos Telia och 3.” – Elif Schmidt Managing Director Nordic & Baltic för Strax Norden AB